سرکه سیب و درمان نوزما سرانا

 

نوزمازیس از جمله مهمترین بیماري هاي عفونی مطرح در زنبور عسل است که عامل به وجود آورنده بیماري قارچی از رده میکروسپورید یا بنام نوزما است که زنبوران بالغ کلنی هاي زنبور عسل را آلوده می کند. همه انواع زنبور در کلنی حساس هستند ولی کارگران آسان تر آلوده می شوند.

دو گونه نوزما آپیس و نوزما سرانه در زنبور عسل بیماریزا است . از جمله اثرات نامطلوب نوزمازیس در زنبور عسل می توان به از دست دادن توانایی غدد هیپو فارنژیال زنبوران پرستار در تولید ژله رویال که در تغذیه زنبورهاي عسل به کار می رود ، عدم تبدیل نسبت بالایی از تخم هاي گذاشته شده توسط ملکه کلنی هاي آلوده به لاروهاي بالغ ، کاهش طول عمر معمول در زنبوران آلوده ، توقف تخمگذاري توسط ملکه و مرگ ملکه ، افزایش اسهال در زنبوران بالغ اشاره نمود .

از آنجا که داروي فوماژیلین که براي درمان نوزمازیس مورد استفاده قرار می گیرد بر روي گونه سرانا فاقد تاثیر لازم می باشد ، استفاده از اسید استیک و برخی داروهاي تجاري حاوي این اسید مانند آسول پلاس مورد توجه قرار گرفته است .

سرکه سیب مانند بسیاري از انواع سرکه ، حاوي ماده اي به نام اسید استیک بوده و همینطور شامل اسید لاکتیک، مالیک و سیتریک و بسیاري از مواد معدنی حیاتی و عناصر از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، کلر، سدیم، گوگرد، مس، آهن، سیلیکون و فلوئور نیز می باشد

سرکه سیب حاوي مواد دیگري مثل آنتی اکسیدان ها و مواد نگهدارنده و ضد کپک (بخاطر وجود تانیک و اسید پروپیون ) است PHسرکه سیب بین چهار تاپنج است که جزو اسید هاي نسبتا قوي می باشد. اثر ضدعفونی کنندگی و ضد قارچی سرکه سیب را به اسیدي بودن آن نسبت می دهند ومعتقدند موجب از بین رفتن عوامل قارچی از جمله نوزما در دستگاه گوارش زنبور عسل می گردد .